tisdag 15 juli 2014

Bilder från en svunnen tid

Förra helgen besökte jag min barndoms sommarbygd Terjärv, alltså orten var jag tillbringat 
mina barndoms somrar. Huset som jag brukade bo i, min morfars barndomshem, har rivits 
ner och blivit uppmonterat på ett annat ställe. Jag hade möjligheten att besöka huset, som har 
genomgått en totalförändring, men har renoverats så vackert. Hela huset andades frid och 
harmoni och det var så vackert och tilltalande för ögat. Dessutom låg det intill en liten 
sjö, helt underbart vackert!



Som sänggavel stod en gammal dörr, om det var en av de gamla sovrumsdörrarna kunde 
jag inte säga, men idén var suverän. Man hade tagit till vara allt gammalt på bästa sätt!



Kakelugnar fanns två stycken kvar av de gamla, nu ommålade vita och vackra.



Färgskalan tilltalade mig, grått och vitt, och speciellt de gamla stockarna man lämnat kvar 
synliga i kontrast till de vita panelväggarna var så vackra.




Köket ingav känsla av att tiden stannat. Kakelugn och vedspis fanns kvar, men syns ej på bilden.



Ett av sovrummen på vinden.


Dörrarna kommer jag särkilt väl ihåg från min barndom.



Huset är nuförtiden mindre än vad det var under min tid och altanen och den inglasade terrassen 
är nya. Men färgen är densamma och fönstren är nya men i samma stil tillverkade.

Detta var ett kärt återseende! Under våra Terjärv-dagar hann vi besöka ett par andra gamla 
släktgårdar som jag skall visa flera bilder på senare.




.

1 kommentar:

Kamomilla sa...

Vilket fint hus! Mysigt inrett.